Figyelemzavar

Mi a figyelemzavar?

Az enyhe fokú figyelem irányításbeli gyengesége még nem jelenti azt hogy figyelemzavar áll fent. Ez akár csak egy személyiségtípust is jelölhet (ábrándozó, vizualizáló típus, aki remek alkotói képességekkel is rendelkezhet), azonban ha a szétszórtság, szórakozottság, figyelmetlenség már a mindennapokat jelentős mértékben megnehezíti, érdemes szakemberhez fordulni.

figyelemzavar

Tünetei:

  • Nem figyel a részletekre, gondatlan hibákat vét
  • Nehézsége van a figyelem megtartásában egy feladat-, vagy játékhelyzetben
  • Úgy tűnik, nem figyel, ha hozzá szólnak
  • Nem követi az instrukciókat, elmarad a kötelességek teljesítése
  • Nehézsége van a tevékenységek szervezésében
  • Elkerüli, nem szereti a tartós mentális erőfeszítést igénylő helyzeteket
  • Elveszít dolgokat
  • Elvonják figyelmét külső ingerek
  • Mindennapokban feledékeny

Hogyan segíthet a Tréning?

A neurofeedback tréning (talán mondhatom így) legklasszikusabb alkalmazási területe a figyelemhiány. Ezen probléma fennállásának esetében kórosan lelassult frontális területek gyorsulására törekszünk. Akkor adunk „dicséretet/jutalmat”, ha az agy az adott területen kellő aktivitást produkál. Ezzel előidézve koncentrált, hosszantartó figyelmét. A módszer a szokásos módon történik: a gyermek mesét néz, játékot játszik vagy animációt mozgat. Ez számára egy kihívás, amit ha jól teljesít és fókuszálja figyelmét, azonnali megerősítést kap. Hiszen megy a mese, a játék az animáció.

Bővebben arról, hogy mi a Neurofeedback, itt olvashat.

Az évek tapasztalata okán egy fontos problémára szeretném felhívni a figyelmet. Ahogy múlnak az évek, a figyelemzavaros gyermek egész életére kihat a figyelmi problémája:

  • beépül az énképébe hogy ő figyelemzavaros (tehát lehet másképpen ez nem is lehetséges, “ez Ő”),
  • problémája mentén sajátos “megszokásai” lesznek (akkor is szétszórtan hagyja már a dolgait, amikor összeszedettebb tudna lenni, megszokhatja a rendezetlen életvezetést).
  • Személyes kapcsolatainak dinamikájába és problémamegoldási stratégiáiba is beépül (megszokhatja hogy mindig felemlegetik neki mit miért nem csinált  megint meg, miért nem tud kicsit jobban odafigyelni, stb.) Ezért egy idő után lepereg róla a kritika, felvehet egy passzív, kritikákra immúnis viselkedési stratégiát.
  • A környezetében élők is úgy kezelik már mint ha alap állapota lenne a figyelmi probléma.

Ezek azok a tényezők melyek visszahúzhatják a figyelmi problémáival küzdő személyt fejlődésében. Ez egy felnőtt személy számára is nehéz feladat. Dolgozni tulajdon énképén, megváltoztatnia szokásait, tudatosítani bizonyos az évek alatt kialakult viselkedési mintázatait. Továbbá, megküzdenie a környezete előítéleteivel is.

Ez egy gyermek számára több mint kihívás. Ezért fontos hogy a figyelmi problémák tréningelésénél ne hagyjuk figyelmen kívül a team munka fontosságát. A család, a pedagógus és a fejlesztő együtt dolgozza ki és segíti a gyermek fejlesztését. Élete minden területén fontos a megsegítése és támogatása a gyermeknek.

Kérdése van?

Akár gyermekét, más családtagját, akár saját magát fejlesztené, keressen bátran.